Faglig tilgang og metoder

Det faglige udviklingsarbejde tager afsæt i beboernes individuelle VUM-udredninger og pædagogiske handleplaner og de konkrete mål for indsatsen bliver aftalt mellem beboeren og dennes rådgiver.

Med afsæt i de overordnede mål aftaler det pædagogiske personale delmål med beboeren. Hvert delmål oprettes med beskrivelse af hvordan der konkret arbejdes med målet og en løbende evaluering af processen og fremskridt i udviklingsarbejdet.

Vi tager afsæt i relationen mellem beboer og medarbejder når der arbejdes pædagogisk. Forskellige metodikker er i spil afhængig af den enkelte beboers forudsætninger / forståelsesverden og udviklingsmål.

For de fleste beboeres vedkommende gælder det, at der sikres tryghed og trivsel ved en struktureret pædagogik, en dagligdag bygget op omkring faste aftaler, rutiner, forudsigelighed og gentagelser.

Vi arbejder med kommunikation ud fra tanken om, at alle har retten til et sprog, verbalt eller nonverbalt.

Metoderne er forskellige afhængige af beboerens kognitive forudsætninger (visualisering, piktogram-systemer, fotosymboler, konkreter-symboler). Vi inddrager elektroniske kommunikationsværktøjer efter relevans.

Med afsæt i en pædagogisk handleplan hvor indsatsområderne beskrives, afholdes der et handle-/opfølgningsmøde hvert år hvor disse drøftes.

I det daglige arbejde med beboeren tages der afsæt i den enkelte beboers kompetencer og ønsker for eget liv.

Nogle beboere har arbejder med udvikling af færdigheder, for andre gælder det vedligeholdelse af de færdigheder den enkelte har og kompensering af de kompetencer han / hun ikke har.